Uspešni primeri poslovanja malih preduzeća na Internetu


Sve je više malh preduzeća koja se mogu pohvaliti uspešnim poslovanjem na Internetu. Svake godine ih je sve više i više, jer je jasno da prisustvom na Internetu se uvećavaju šanse za osvajanje novih potencijalnih kupaca, jednostavno osvajaju nova tržišta, a osim toga i stvaraju čvršće veze sa već postojećim korisnicima usluga. 

Tako je eCommerce Magazin uradio kratke intervjue sa nekim od malih preduzeća koja su izgradila stabino poslovanje kako van Interneta tako i na Internetu. A neka od preduzeća koja su se predstavila ovom magazinu donose zeanimljive poslovne priče u ....


FINI.RS 


Kako je nastala ideja o firmi "FINI" i o tome da proizvodite ručno pravljene kolače? 

Potreba da se samozaposlim me navela da napravim nešto čime ću najpre ja biti zadovoljna, ljubav prema gastronomiji me odvela kolačima a perfekcionizam i posvećenost su izrodili FINI kao sinonim za kvalitet koji god proizvod da je u pitanju.


Kako ste došli na ideju da pored tradicionalnog načina prodaje otvorite i prodaju ovih poslastica putem Interneta? 

Proces je bio prilično prirodan-organski. Danas ljudi sve kupuju online. Internet prodaja je naša stvarnost a pandemija je samo ubrzala kretanje na toj putanji. 


Da li Vam je prodaja putem Interneta pomogla da prebrodite poslovne izazove i smanjite uticaj pandemije? 

Da, svakako. Iako u vreme pandemije nismo imali spremnu online prodavnicu, Internet kanali (ig, facebook) su svakako bili jedina opcija za prodaju tokom perioda zaključavanja.


Sa kojim problemima se najčešće susrećete kod prodaje putem Interneta? 

Najčešće su problemi tehničke prirode, ali uglavnom ljudi dobro reaguju na ponuđene formate sa sajta. Ponekad je problem rok, pa tada imamo dodatne telefonske pozive, preciziramo sve a zatim se prodaja obavi elektronski.


Da li biste Vi preporučili prodaju putem Interneta drugim firmama, kao jedan od obaveznih kanala prodaje? 

Svakako, mislim da je teško u današnje vreme ne biti prisutan i u online svetu. Naravno da to zavisi i od specifičnosti posla i usluga.


Koji mesec u godini je najvažniji za Vašu delatnost i zašto? 

Najkomplikovaniji je decembar jer se tada pojavljuju veliki poslovi za koje su potrebni dodatni ljudi, veliki je pritisak zbog kratkih rokova i uopšte euforije oko praznika. Za taj period se pripremamo unapred pa u organizacionom smislu mislim da je najvažniji septembar.







GRANUM.RS


Kako je nastala ideja o brendu Granum, odnosno o tome započnete proizvodnju zdravih namirnica? 

Našu kompaniju Suncokret je osnovao moj otac Ivan Perčić 1989. godine. Već tada je bio vegetarijanac i želeo je da proizvodi proizvode koje će i sam konzumirati, a koji mu nisu bili dostupni na tržištu tadašnje Jugoslavije. Započeo je proizvodnju sa dva proizvoda Devičanskim bundevinim uljem i Tamno susamovim uljem, dok danas proizvodimo preko 50 proizvoda. Moj prvi projekat nakon priključivanja porodičnoj kompaniji je bio kreiranje novog naziva brenda, redizajna ambalaže i stvaranje vizuelnog identiteta, te se od 2013. godine naši proizvodi nalaze pod nazivom Granum (zrno na latinskom). 


Kako je to izgledalo na samom početku, kako ste se odlučili da počnete sa prodajom putem interneta? 

Bili smo pioniri u proizvodnji zdravih prehrambenih proizvoda, među prvima se našli na rafovima za zdravom hranom hiper i supermarketa i među prvima iz naše industrije imali web sajt, pa potom i ecommerce sajt. Uvek smo se trudili da budemo inovativni i nalazimo nove načine da unapredimo naše poslovanje. Intenzivno se bavimo intenet prodajom od 2016. godine i ona čini 10% našeg ukupnog prometa.



Da li Vam je prodaja putem Interneta pomogla da prebrodite neke poslovne izazove i možda umanjite uticaj pandemije?

Internet prodaja nam omogućava da na jednom mestu potrošačima ponudimo sve proizvode koje proizvodimo (što u supermarketima i drugim prodavnicama nije slučaj) i da ih dodatno edukujemo o samim proizvodima. Koliko je internet prodaja važna najbolje smo mogli da vidimo tokom vanrednog stanja izazvanog pandemijom kada je rad marketa i kretanje ljudi bilo ograničeno. Mi smo tada našim kupcima obezbedili besplatnu poštarinu i omogućili lak pristup našim proizvodima što je rezultiralo značajnim povećanjem prometa.


Sa kojim problemima se najčešće susrećete kod prodaje putem interneta?

Ne mogu da kažem da se susrećemo sa velikim problemima u online prodaji, ponekad se pojavi neki sitan problem sa isporukom putem kurirske službe ili greške pri pakovanju paketa i to je to. Ono što bih naglasila jeste da se online prodajom nije moguće baviti ako pored ecommerce sajta se ne bavite i oglašavanjem na društvenim mrežama i na google-u.


Da li biste Vi preporučili prodaju putem interneta drugim firmama, kao jedan od obaveznih kanala prodaje?

Apsolutno. Internet prodaja svuda u svetu pa i kod nas iz godine u godinu beleži veliki rast. Da bi kupcima učinili proizvode lako dostupnim neophodno je imati webshop koji je lak za korišćenje i snalaženje. Pored sajta milslim da je nephodno imati brend stranice na društvenim mrežama na kojima se direktno komunicira sa korisnicma vaših proizvoda i stvara blizak odnos i gradi poverenje.

Koji mesec u godini je najvažniji za Vašu delatnost i zašto?

Meseci kada ostvarujemo najveću prodaju su mart, april, novembar i decembar jer u tim periodima veliki broj ljudi posti, a svi naši proizvodi su veganski i posni. 









  ANDJELI.RS


Kako je nastala ideja o firmi "Anđeli" i o tome da proizvodite ručno pravljene kolače?

Anđeli su nastali tako što smo suprug i ja želeli zdrav i ukusan kolač za svoju porodicu. Oboje smo proveli više godina u velikim korporacijama i najvrednija investicija koju smo uneli u novi biznis bilo je vrlo bogato iskustvo iz oblasti marketinga i prodaje. Kada smo postali roditelji, počeli smo preispitujemo svoje nutritivne navike i tražimo zdravije opcije u ishrani. U tom trenutku nije postojalo nešto takvo na tržištu Srbije, i suprug i ja smo nedeljama pokušavali da napravimo nešto ukusno i zdravo. Kada smo takav proizvod uspeli da napravimo u svojoj kuhinji, stavili smo na papir cene sirovina, pretpostavljene troškove koje bi nosila proizvodnja i prodaja, i došli do zaključka da ono što jedemo sami možemo da ponudimo i kupcima po fer ceni.


Kako ste došli na ideju da pored tradicionalnog načina prodaje otvorite i prodaju ovih poslastica putem Interneta?

Naš put prodaje nije krenuo iz tradicionalnih kanala, naprotiv, naša prva prodaja je bila online, još 2012. godine. Razvoj našeg brenda bio je, da se izrazim jezikom digital marketinga, organski i viralan. Najpre smo postavili Facebook stranicu (Instagram tada nije ni postojao), i preko te mreže počeli da prodajemo Anđele. Tada je online prodaja bila vrlo malo razvijena, a u segmentu hrane, gotovo nezamisliva. Mi smo hrabro pokušali, i uspeli. Lepota društvenih mreža je u tome što svakog proizvođača čine potpuno otvorenim i podložnim i kritikama i pohvalama publike. Ispostavilo se da su naši kupci spremni i da podele svoje lepo iskustvo na društvenim mrežama, i odatle je krenula da raste naša baza kupaca. Tek nekoliko godina kasnije Anđeli su ušli u prodavnice zdrave hrane i u trgovinske lance.


Da li Vam je prodaja putem Interneta pomogla da prebrodite poslovne izazove i smanjite uticaj pandemije? 

Nama u „Anđelima" prodaja preko Interneta nije nimalo strana, štaviše, posao smo i započeli bez prodajnih mesta, isključivo prodajom preko Interneta. Našim kupcima je takođe ovo blizak koncept, mada postoje i oni koji bi radije da „biraju uživo". Kako to nije bilo moguće tokom vanrednog stanja, kretanje ljudi je bilo ograničeno, a u određeno vreme i potpuno zabranjeno, svi su se okrenuli dostavi.Mi smo, kao što rekoh, I pre pandemije imali razrađeni system dostave, pa nam je jedini izazov bio izuzetno povećan broj online porudžbina, ali smo uspelii da se nosimo sa tim. Svakako smo osetili posledice prinudnog zatvaranja radnje, za vreme lockdowna, ali online prodaja je u dobroj meri to uspela da nadomesti.




Sa kojim problemima se najčešće susrećete kod prodaje putem Interneta? 

Iako je sama online kupovina brz i lak način kupovine, ono što u Srbiji nije lagodno, i što ne podržava ceo ovaj ugođaj lagodne online kupovine jesu kurirske službe koje bi trebalo da urade poslednji, možda čak i najvažniji deo kupovine: fizički kontakt sa kupcem. „Anđeli" u Beogradu sami rade dostavu, imamo kolegu čiji je to primarni posao, ako treba, kada je više porudžbina i kada sam ne može da postigne da obiđe sve adrese u istom danu, uskaču i drugi članovi tima. Kada sami radimo dostavu, kontrolišemo i način na koji smo se najavili kupcu, i vreme dostave, dobijemo reakciju od kupca… van Beograda, moramo da se oslonimo na kurirske službe i često se dešava da nam kupac ne dobije paket na vreme, da ga ne dobije uopšte, da se podrazumeva da će kupac izaći ispred zgrade što nije uvek moguće, da se kurir ne najavi nego zove kad je na adresi, pa ako mu kupac ne odgovori odmah na poziv, kurir ide dalje… 

Najvažnija osoba u online prodaji je osoba koja će dostaviti kupljenu robu kupcu. I ma koliko savršen bio Vaš web shop, ma koliko negovali komunikaciju sa kupcem, ma koliko ulagali u promociju online kupovine, bojim se da bez razvijene logistike na terenu, koja će kvalitetnom mrežom dostave podržati online kupovinu, nema prave budućnosti e-commerca.  


Da li biste Vi preporučili prodaju putem interneta drugim firmama, kao jedan od obaveznih kanala prodaje? 

Apsolutno, bez obzira na to da li je reč o proizvodu ili usluzi, online prisustvo je obavezan deo u postaci strategje marketinga i prodaje, a online prodaja je nužna za 90% proizvoda ili usluga. Ako su Vaši kupci online, morate biti i Vi.


Koji mesec u godini je najvažniji za Vašu delatnost i zašto? 

Bez dvojbe, decembar je mesec u kom pravimo višestruko veće promote nego drugih meseci, i u našoj radnji u Kneginje Zorke na Vračaru, i na online shopu, i kroz saradnju sa firmama koje često biraju Anđele kao svoje korporativne poklone, jer smo godinama razvili vrlo efikasan način brendiranja ambalaže u skladu sa bojama i vizuelnim identitetom klijenta.







OSIGURANIK.COM


Kako je nastala ideja o kreiranju sajta Osiguranik.com? 

Rekao bih da je ideja nastala spletom logičnih okolnosti, ako umemo u obzir da sam se u vreme začetka ideje već bavio Internet biznisom (osnovao i vodio sajt 4zida.rs), a istovremeno radio u osiguravajućoj kući što mi je omogućilo da prepoznam potrebe korisnika na tržištu osiguranja za sajtom kakav je danas osiguranik.com 


Kako je to izgledalo na samom početku, kako ste se odlučili da počnete sa prodajom putem Interneta? 

Na samom početku je sve izgledalo više kao jedan eksperiment, tačnije kao test navedenih potreba korisnika interneta u Srbiji za kupovinom osiguranja. Možda je zanimljivo da naglasim da nam je prvi zahtev stigao posle 5 minuta od puštanja sajta u rad i reklame koja je vodila do njega. Tada nismo imali ništa automatizovano, nismo imali webshop, procesor za plaćanje, itd., sve smo radili takoreći ručno. Internet je okruženje na kome ja zasnivam svoju biznis filozofiju, tako da bi verovatno i semenke i kikiriki prodavao isključivo i samo preko Interneta.


Kako reaguju kompanije koje kontaktirate na činjenicu da je Vaša usluga (za njih) besplatna? 

Korisnici u prvi plan stavljaju kvalitet usluge koji im pružamo i vrednosti koje im dajemo, ali se često i zapitaju kako je moguće da je sve to za njih potpuno besplatno. Odgovor je zapravo, da je naša cena integrisana u ceni osiguranja, tj. da našu uslugu plaćaju osiguravajuće kuće. Zatim, dodatno sledi pojašnjenje da cena nije povećana na konto naše usluge i da je tu kao „skriveni trošak", tj. da bi bilo jeftinije ukoliko bi direktno otišli u osiguravajuću kuću, naprotiv, preko nas je često i ukupna cena jeftinija nego kada bi otišli direktno.




Sa kojim problemima se najčešće susrećete kod prodaje putem Interneta?

Za razliku od prodaje fizičkih stvari gde su najčešći problemi lager, logistika, dostava, itd., mi nemamo tih problema jer prodajemo uslugu. Zapravo, konkretnih i velikih problema nemamo, ali imamo veliki broj izazova, koje se trudimo po prioritetima da rešavamo, odnosno prevazilazimo.


Da li biste Vi preporučili prodaju putem interneta drugim firmama, kao jedan od obaveznih kanala prodaje?

Svakako da da. To više i nije neka revolucionarna preporuka u danima kada svi pričaju o rastu i potencijalnu internet prodaje. Ipak, ja bih preporučio svima da Internet prodaju u svojoj strategiji stave kao primarnu u odnosu na ostale kanale i da se konstantno trude da je unaprede. 


Koji mesec u godini je najvažniji za Vašu delatnost i zašto? 

Kako se bavimo svim vrstama osiguranja, a koji se po svojoj nameni razlikuju, ne postoji mesec koji možemo da izdvojimo. Kada su u pitanju osiguranja za motorna vozila, po nekom pravilu to je uvek mart zbog sajma automobila, ako pričamo o putnom osiguranju letanja sezona se računa već od aprila do kraja avgusta. Dobrovoljno zdravstveno osiguranje i životno su aktuelni tok cele godine, kao i sve ostale vrste osiguranja kako za fizička, tako i za pravna lica.


×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Uticaj Google-a na razvoj preduzetništva
Da li je malim preduzećima potreban Digitalni mark...