Dobro napisan sadržaj koji je dobro optimizovan, kako za pretraživače tako i za čitaoce, može da probije u sam vrh rezultata pretrage, osvoji i zadrži pažnju publike. Sve ovo može učiniti vaš sajt osnovom dobrog poslovanja.
Da bismo vam pomogli da to postignete, evo 10 stvari koje treba imati na umu kada pišete članke za svoju veb lokaciju.
Definišite svoju ciljnu publiku
Nije svako mušterija za svakoga. Naprotiv, svaki proizvod ili usluga ima svoju specifičnu ciljnu grupu i to je ono što treba imati na umu kada pišete tekst za veb stranicu. I ne, ne pišete tekst koji vam se sviđa i razumete, već se obraćate svojim potencijalnim klijentima. To znači da je potrebno razmisliti ko su ljudi koji će ga čitati, koji problem imaju i kako možete da ga rešite umesto njih.
Zato, čak i pre nego što otkucate prvo slovo teksta koji će se naći na vašem sajtu, potrebno je da sebi postavite sledeća dva pitanja (na koja ćemo odmah dati odgovor):
Ko čini moju primarnu publiku kojoj želim da se obratim? Primarna ciljna grupa su ljudi koji su lično zainteresovani za proizvod ili uslugu koju nudite i žele da postanu kupci takvog proizvoda/usluge.
Kada ste definisali kome se obraćate, odnosno kada pišete tekst na veb stranici, potrebno je da odredite ton kojim ćete im se obraćati kroz tekst, kao i koji rečnik ćete koristiti. Drugim rečima, način na koji nešto kažemo jednako je važan kao i ono što kažemo. Veoma je važno da postoji korelacija između ove dve stvari.
Univerzalno pravilo je: Pišite jezikom i stilom koji obično koristi i razume ciljna grupa.
Na ovaj način se postiže osećaj razumevanja i bliskosti, što dovodi do lakšeg uspostavljanja emocionalne veze između potencijalnog kupca i proizvoda, što olakšava sam proces kupovine.
Ako, na primer, prodajete odeću za urbane mlade, slobodno možete da koristite žargon kojim vaša ciljna grupa svakodnevno komunicira. U ovom slučaju, možete biti na "vi" sa čitaocima. Međutim, ako nudite skupa odela za poslovne ljude, ton teksta treba da bude formalniji uz obavezno ubeđivanje gospodina ili gospođe koja čita vaš tekst.
Takođe, izbegavajte tehničke termine. Umesto toga, pišite lako razumljivim jezikom, objašnjavajući komplikovane stvari na jednostavan način.
Naša pažnja na Internetu je vrlo kratka i to ne smemo izgubiti iz vida. Svi mi u samo nekoliko sekundi odlučujemo da li sajt na kojem se nalazimo ima informacije koje nas zanimaju.
Treba obratiti pažnju na to da posetioci pre čitanja sajta prvo skeniraju tekst, odnosno prelete ga pogledom kako bi brzo „pokupili" informaciju i utvrdili da li postoji nešto što ih zanima. Ono što takođe možete koristiti ovde su kraće rečenice i razbijanje teksta na pasuse kako biste ga lakše čitali.
Zamoliću vas da zamislite da ste došli na stranicu sajta na kojoj vidite sliku, naslov i list teksta koji je raširen bez posebnih pasusa i podnaslova. Šta biste tamo skenirali? Da li biste mogli bilo šta da zaključite bez daljeg detaljisanja?
Naravno da nisi mogao.
Upravo je to razlog zašto je potrebno pravilno formatirati tekst, tj.
Primenite formulu obrnute piramide kada pišete tekst za veb lokaciju
Šta je obrnuta piramida i šta ona znači?
Primenite formulu obrnute piramide kada pišete tekst za Web sajtNije svako mušterija za svakoga. Naprotiv, svaki proizvod ili usluga ima svoju specifičnu ciljnu grupu i to je ono što treba imati na umu kada pišete tekst za veb stranicu. I ne, ne pišete tekst koji vam se sviđa i razumete, već se obraćate svojim potencijalnim klijentima. To znači da je potrebno razmisliti ko su ljudi koji će ga čitati, koji problem imaju i kako možete da ga rešite umesto njih.
Zato, čak i pre nego što otkucate prvo slovo teksta koji će se naći na vašem sajtu, potrebno je da sebi postavite sledeća dva pitanja (na koja ćemo odmah dati odgovor):
Ko čini moju primarnu publiku kojoj želim da se obratim? Primarna ciljna grupa su ljudi koji su lično zainteresovani za proizvod ili uslugu koju nudite i žele da postanu kupci takvog proizvoda/usluge.
Ko je moja sekundarna ciljna grupa? Sekundarna publika su ljudi koji mogu da vas preporuče primarnoj, zatim oni kojima će ono što nudite trebati u budućnosti, kao i potencijalni kupci koji imaju problem, ali još ne znaju da je vaš proizvod/usluga rešenje koje im je potrebno.
Deo vaše primarne ciljne grupe mogu biti devojke koje planiraju venčanje i ljudi koji se pripremaju za rođendansku zabavu. da daruju mladence, zatim ljude koji možda planiraju venčanje za godinu dana, kao i rođendanske goste ili rodbinu i prijatelje slavljenika.
Zato je neophodno da tekst na vašem sajtu o svadbenim i rođendanskim tortama bude takav da se obraća i primarnoj i sekundarnoj ciljnoj grupi, da im bude interesantan i da odgovara na sva pitanja koja ih zanimaju – koliko spratova može biti torta, da li možete da napravite tortu za pet ili 150 ljudi, koliko bi to koštalo, koje vrste torti pravite, da li dostavljate na željenu adresu itd.
Zato je neophodno da tekst na vašem sajtu o svadbenim i rođendanskim tortama bude takav da se obraća i primarnoj i sekundarnoj ciljnoj grupi, da im bude interesantan i da odgovara na sva pitanja koja ih zanimaju – koliko spratova može biti torta, da li možete da napravite tortu za pet ili 150 ljudi, koliko bi to koštalo, koje vrste torti pravite, da li dostavljate na željenu adresu itd.
Ton obraćanja i izražavanja
Kada ste definisali kome se obraćate, odnosno kada pišete tekst na veb stranici, potrebno je da odredite ton kojim ćete im se obraćati kroz tekst, kao i koji rečnik ćete koristiti. Drugim rečima, način na koji nešto kažemo jednako je važan kao i ono što kažemo. Veoma je važno da postoji korelacija između ove dve stvari.
Univerzalno pravilo je: Pišite jezikom i stilom koji obično koristi i razume ciljna grupa.
Na ovaj način se postiže osećaj razumevanja i bliskosti, što dovodi do lakšeg uspostavljanja emocionalne veze između potencijalnog kupca i proizvoda, što olakšava sam proces kupovine.
Ako, na primer, prodajete odeću za urbane mlade, slobodno možete da koristite žargon kojim vaša ciljna grupa svakodnevno komunicira. U ovom slučaju, možete biti na "vi" sa čitaocima. Međutim, ako nudite skupa odela za poslovne ljude, ton teksta treba da bude formalniji uz obavezno ubeđivanje gospodina ili gospođe koja čita vaš tekst.
Takođe, izbegavajte tehničke termine. Umesto toga, pišite lako razumljivim jezikom, objašnjavajući komplikovane stvari na jednostavan način.
Razmislite o skeniranju teksta
Naša pažnja na Internetu je vrlo kratka i to ne smemo izgubiti iz vida. Svi mi u samo nekoliko sekundi odlučujemo da li sajt na kojem se nalazimo ima informacije koje nas zanimaju.
Treba obratiti pažnju na to da posetioci pre čitanja sajta prvo skeniraju tekst, odnosno prelete ga pogledom kako bi brzo „pokupili" informaciju i utvrdili da li postoji nešto što ih zanima. Ono što takođe možete koristiti ovde su kraće rečenice i razbijanje teksta na pasuse kako biste ga lakše čitali.
Zamoliću vas da zamislite da ste došli na stranicu sajta na kojoj vidite sliku, naslov i list teksta koji je raširen bez posebnih pasusa i podnaslova. Šta biste tamo skenirali? Da li biste mogli bilo šta da zaključite bez daljeg detaljisanja?
Naravno da nisi mogao.
Upravo je to razlog zašto je potrebno pravilno formatirati tekst, tj.
Primenite formulu obrnute piramide kada pišete tekst za veb lokaciju
Šta je obrnuta piramida i šta ona znači?
Ovakav način strukturiranja teksta podrazumeva da najvažnije informacije iznosimo na početku teksta, odnosno na vrhu stranice sajta.
Šta je obrnuta piramida i šta ona znači?
Ovakav način strukturiranja teksta podrazumeva da najvažnije informacije iznosimo na početku teksta, odnosno na vrhu stranice sajta. Zatim, u nastavku dajemo konkretnije informacije i pojašnjenja u vezi sa proizvodom/uslugom o kojoj je reč, a tek na kraju dajemo informacije o načinu i uslovima pod kojima kupac može da izvrši kupovinu ili naruči.
Veoma je važno da svaku od ovih celina odvojite odgovarajućim podnaslovom, koji:
- olakšava čitaocu skeniranje sadržaja
- ostvaruje grupisanje logičkih celina u tekstu
- omogućava vam da lako pronađete određene informacije.
Ovakav način strukturiranja teksta podrazumeva da najvažnije informacije iznosimo na početku teksta, odnosno na vrhu stranice sajta. Zatim, u nastavku dajemo konkretnije informacije i pojašnjenja u vezi sa proizvodom/uslugom o kojoj je reč, a tek na kraju dajemo informacije o načinu i uslovima pod kojima kupac može da izvrši kupovinu ili naruči.
Veoma je važno da svaku od ovih celina odvojite odgovarajućim podnaslovom, koji:
- olakšava čitaocu skeniranje sadržaja
- ostvaruje grupisanje logičkih celina u tekstu
- omogućava vam da lako pronađete određene informacije.
Pisanje naslova
Kada pišete tekst za veb stranicu, naslov je najvažniji element. Pošto je ovo prva stvar koju će potencijalni kupac pročitati, potrebno je obratiti posebnu pažnju na ovaj element vašeg članka. Kada kreirate naslov, potrebno je da navedete:
- koji problem rešava vaš proizvod/usluga
- kakve koristi i rezultate će kupac postići nakon kupovine.
Osim toga
- uverite se da naslov nije predugačak. Nepisano pravilo kaže da naslovi do sedam reči daju najbolje rezultate
- koristite brojeve u naslovu kada je to prikladno. Naime, brojevi na podsvesnom nivou privlače pažnju čitaoca, ubrzavaju čitanje i ukazuju na konkretne i tačne informacije
- uvek pišite naslov u sadašnjem vremenu
- pokušajte da budete originalni i zanimljivi. Sve se može reći na mnogo različitih načina. Zato unesite svežinu u svoju titulu i istaknite se od konkurencije.
- koristite brojeve u naslovu kada je to prikladno. Naime, brojevi na podsvesnom nivou privlače pažnju čitaoca, ubrzavaju čitanje i ukazuju na konkretne i tačne informacije
- uvek pišite naslov u sadašnjem vremenu
- pokušajte da budete originalni i zanimljivi. Sve se može reći na mnogo različitih načina. Zato unesite svežinu u svoju titulu i istaknite se od konkurencije.
SEO - optimizacija za pretraživače
Kada pišete tekst za veb stranicu, od najveće je važnosti voditi računa o njegovoj optimizaciji za pretraživače. To znači da treba da istražite koje su ključne reči vezane za temu o kojoj pišete i da ih primenite u svom tekstu.
Zašto je SEO važan?
Hajde da uzmemo ovaj pristup:
Napisali ste sjajan tekst pun korisnih informacija i postavili ga na sajt. Kako će neko moći da čuje za njega? Postoji nekoliko opcija za ovo. Hajde da vidimo koja su tri najčešća.
Jedna opcija je da ga podelite na društvenim mrežama. U tom slučaju je verovatno da će neki od vaših pratilaca videti objavu, kliknuti na nju i pročitati tekst. Možda ga i podeli i dovede nove čitaoce, ali će sve to kratko trajati. Posle nekoliko dana „prašina će se slegnuti", a vaš tekst će početi da se zaboravlja.
Naravno, tada možete uložiti novac da povećate doseg svoje objave ili da vidite više ljudi. Ovo će produžiti život vašeg teksta, ali samo dok trošite novac na ovu kampanju.
Drugi način je, ako je imate, da koristite svoju mejling listu i prosledite novi tekst ljudima na njoj. Međutim, i ovaj način prikupljanja poseta biće kratkog veka.
Treći način je da vas ljudi pronađu pretražujući internet. Drugim rečima, kada neko unese određenu frazu koja se odnosi na temu o kojoj ste pisali, vaš tekst se pojavljuje u rezultatima. Dugoročno, a ovde je reč o mesecima i godinama, ovo je najefikasniji i najefikasniji način da vas publika pronađe u dužem vremenskom periodu.
Pre objavljivanja teksta, obavezno ga pažljivo pročitajte kako ne biste napravili pravopisne ili stilske greške. Većina publike vam verovatno neće zameriti ako propustite grešku, ali, kako kaže stara poslovica: Bolje sprečiti nego lečiti. Tekst koji sadrži pravopisne greške može kod čitaoca ostaviti utisak da ste ubrzali i odložili stvari, a to ostavlja posledice po vaš kredibilitet.
Interni Linkovi
Zahvaljujući internim vezama na sajtu, lako je usmeravati posetioce sa jedne stranice na drugu.
Zato postavite veze na odgovarajuća mesta u tekstu i pomozite svojoj publici da pronađe drugi kvalitetan i srodan sadržaj i ponude na vašem sajtu. Posebno je važno koristiti interno povezivanje u tekstovima blogova, kako biste čitaoce usmerili na stranice na kojima nudite svoje proizvode ili usluge..Ovde je važna stvar da interne veze imaju ulogu u SEO organizaciji samog sajta, tako da su koristi od ove prakse višestruke, ali samo ako su veze relevantne i korisne.
Koristite vizuelni sadržaj
Da li ste znali da je 90% podataka koji pronađu put do našeg mozga zapravo vizuelne prirode? Pored toga, mozak obrađuje vizuelni sadržaj čak 60.000 puta brže od informacija koje čitamo.
Kakav je to značaj za pisanje teksta za veb stranicu?
Posetioci sajta će lakše razumeti, zapamtiti i pogledati dobar vizuelni materijal (fotografiju, grafiku, GIF ili video) nego tri pasusa teksta.Pored toga, vizuelni elementi pomažu da tekst bude zanimljiviji za čitanje, može produžiti vreme provedeno na sajtu i igrati ključnu ulogu u procesu prodaje.
Priznaćete da je daleko važnije videti kako će izgledati vaša svadbena torta nego pročitati četiri pasusa teksta koji je opisuju.
Poziv na akciju
Bilo da se radi o prodajnom ili blogskom tekstu, umetanje poziva na akciju, ili skraćeno CTA (poziv na akciju), povećava mogućnost motivisanja ciljne publike da preduzme upravo onu aktivnost koju očekujete od nje. Ova akcija može biti kupovina, pozivanje telefonom, pretplata na pismo o vašim novinama (bilten)... Poziv na akciju može biti formulisan na različite načine, može biti različite dužine, ali i različitih vizuelnih rešenja.
U stvari, mnogi trgovci veruju da je CTA najvažnija stavka u prodajnim tekstovima i oglasima.
Kada je reč o prodajnom tekstu, CTA treba da bude naveden na samom kraju sajta, kao logičan korak koji navodi šta kupac treba da uradi da bi došao do proizvoda ili usluge.
Međutim, na samoj stranici trebalo bi da postoji nekoliko (2-3) poziva na akciju koje će osmisliti osoba koja je kreirala sajt.
Gde će stajati ovi pozivi na akciju?
Setite se da smo ranije spomenuli kako je na početku teksta potrebno reći ono što je najvažnije. To bi, u stvari, moglo biti dovoljno da se čitalac odluči za kupovinu. Zbog toga je potrebno ubaciti CTA ispod ovog bloka teksta - na primer, može da piše "Pozovi 06 * / i naruči". Na ovaj način možemo spasiti potencijalnog kupca od skrolovanja do dna stranice. Na ovaj način možemo ubrzati proces izvršavanja radnje koju želimo da čitalac preduzme.
Imajte na umu da je formulisanje uspešnog poziva na akciju, uostalom, kao i sve u vezi sa internet marketingom, nešto što treba testirati. Ne postoji univerzalna magična formula koja „radi" uvek i svuda, već samo pravila koja su dokazana praksom.
Izvor: RNIDS