Fishing Booker iz Srbije: Od male poslovne ideje do svetskog lidera
Te, 2013. godina. Vukan Simić je svež diplomac ETF-a koji, kako kaže, nije znao šta da radi. Sa jedne strane stajala su očekivanja porodice da gradi karijeru na standardni način, a sa druge, njegova želja da se to i ne desi jer nije pronašao kompaniju po svojoj meri.
"Još kao srednjoškolac voleo sam da isprobavam biznis ideje, da testiram različite koncepte. Nijedna od njih nije bila preterano uspešna, ali sam puno učio, naročito u domenu rezervisanja usluga", objašnjava Vukan u razgovoru za Netokraciju.
Tada, na toj svojoj profesionalnoj prekretnici, odlučio je da uradi isto – da testira biznis ideje i vidi da li bi neka od njih mogla da preraste u nešto veće. Tako je nastao jedan od najuspešnijih srpskih startapa – FishingBooker
Ideja za platformu
leta sam provodio u Beogradu i u selu kada bih sa dedom išao na pecanje. Pored toga, imali smo i vikendicu u Ulcinju, a komšija, koji je inače bio profesor statistike na Matematičkom fakultetu, takođe je jedan od najstrastvenijih ribolovaca koje poznajem. On je danima bio na plaži, čekajući savršen ulov, a kada sam imao dvanaest godina najveća zabava na svetu bila mi je da gledam kako peca ajkule. Zbog svega toga pecanje mi se "zavuklo pod kožu".
Vukan Simić se već nekoliko puta oprobao u ovom sportu tako što je iznajmljivao brodove, ali mu se postojeća praksa činila nepotrebno komplikovanom. Zajedno sa Nemanjom Cerovcem napravio je FishingBooker, platformu koja olakšava pronalazak i rezervaciju brodova sa opremom i kapetanom bilo gde u svetu.
photo: Netokracija, Dino Delić (COO & Partner), Vukan Simić (CEO) i Stevan Končar (Head of Business Developement).
Kako je sve izgledalo na samom početku
Vukan je kreirao veb stranicu za jedno popodne i uz Google AdWords kupon od $50 testirao interesovanje budućih kupaca. Prve kupce je sam, ručno i bez provizije, spajao sa kapetanima i na taj način utvrdio ne samo da nije jedini ludak koji se zanima za pecanje ove vrste, već da širom sveta ima dosta ljudi koji su delili njegovu potrebu.
U drugom koraku je proverio da li bi neko hteo da plati tu njegovu uslugu, odnosno — da li bi kapetani bili voljni da plate proviziju, što je ubrzo validirala jedna gotovinska uplata preko Western Uniona. Ako je neko bio spreman da se pomuči i lično uplati keš, verovatno postoji još puno ljudi koji bi koristili uslugu ako može da se plati karticom
Četiri meseca od pokretanja i dva meseca otkako je ekipa na Startap Akademiji, FishingBooker je profitabilan, osnivači su dali otkaze na starim poslovima, zaposlili još dvoje ljudi.
Recept za brzi rast: eksperimentiši, zovi, izvini se posle
Paralelno sa osnivanjem firme ekipa je krenula i sa Startap Akademijom i intenzivnim radom na razvoju biznisa. Vukan i Nemanja su na Akademiju došli bez ijednog korisnika, da bi za manje od 8 nedelja došli do 80 kapetana koji prodaju usluge preko njihovog servisa.
Do brzog rasta smo došli gomilom eksperimenata i najrazličitijim idejama, brzim iteracijama i spremnosti da se izvinjavamo ljudima za greške umesto da se pribojavamo negativnih reakcija. – Vukan Simić
Obezbeđivanje korisnika na dvostranim tržnicama kao što je FishingBooker nije ni malo lako, jer su jedni korisnici uslovljeni drugim. Ipak, momci su bili uporni, ili, kako je prošlog vikenda primetio Vedran Bajer – "mi ljudi sa ovih prostora umemo da se snađemo".
Iskreno mislim da nema filozofije o tome kako doći do brzog rasta. Generalno problem je samo u glavama ljudi, granice mi postavljamo. Samo zamislite koliko poziva može da se obavi i koliko mailova pošalje za jedan radni dan. Poenta je ne odustati ni nakon dvadesetog maila ili poziva.
Zvali smo, slali ponude, nalazili sve moguće načine da kontatiramo ljude i da im objasnimo zašto baš mi. Za sve se izveštite, ako dovoljno vežbate. – Nemanja Cerovac
photo: fishingbooker.com
FishingBooker ste razvili sami – ti i tvoj tim. Nikada niste uzeli investiciju, da li ste je uopšte i tražili?
Vukan: Jesmo je tražili, ali nismo došli do taga da je uzmemo. Zatim smo došli u situaciju da nam više nije bila potrebna, a ista situacija je i u ovom trenutku.
Ipak, o investiciji bismo razmišljali u dva slučaja: kada bismo pred sobom videli veliku priliku za koju su potrebna ogromna ulaganja i koja bi mogla da nestane jako brzo. Drugo, kada bi firma bila pred rizikom da propadne i kada bi morao da je spasiš i pronađeš neke alternativne izvore finansiranja.
Nama je cilj da trajemo, da imamo biznis i za deset godina, a trenutno se ne susrećemo ni sa jednim od pomenutih scenarija.
Savladali ste konkurenciju bez investicije?
Vukan: Da, a to se desilo iz nekoliko razloga. Jedan od njih je to da je naš novac ovde vredeo tri, četiri puta više nego njihov novac. Hiljadu dolara ovde i tamo nije isto.
Još jedna bitna stvar je veličina tržišta. Mi nismo ciljali da disrupt-ujemo transport ili nešto treće. Mi ne ciljamo na tržište vredno sto milijardi dolara i samim tim sposobnost bilo koje firme da digne veliku rundu, a da investitori očekuju dobar ROI, je manja jer je samo tržište manje. Nismo se takmičili sa velikim travel kompanijama, već sa startapima koji dignu seed rundu – a sa time smo itekako mogli da se nosimo.
Vremenom smo izrasli u to da je prilika dovoljno mala, a mi smo dovoljno jaki na tržištu, da sposobnim i jakim preduzetnicima više nije atraktivno da ulaze u to tržište. Upravo iz tog razloga danas nemamo direktnu konkurenciju.
Jednostavno, kod ovakvog online marketplace-a ima prostora za najviše dva igrača koji, u suštini, preplavljuju Google, Facebook i ostale marketing kanale oglasima, tako da onima koji nemaju odgovarajuću podršku i korisničko iskustvo postaje neprofitabilno da se oglašavaju i ako ne dignu velike runde investicije, oni ne mogu da prežive niti mogu da dođu do klijenata koji bi im dali validaciju, što je vrlo nezahvalna pozicija.
To je problem kokoške i jajeta koji je nerešiv.
Vaš tim raste?
Vukan: Da, sada nas ima malo više od 80, što je skoro duplo više u odnosu na prethodnu godinu. To jeste sjajno, ali sa druge strane je veliki izazov za profitabilnost.
Od faze rasta zavisi koji će se deo firme najviše povećavati. Trenutno najviše raste podrška, budući da dolazi turistička sezona. Tokom zime i jeseni bila je velika ekspanzija product dela kompanije. Zavisno od trenutnih potreba firme imamo fokus na određene delove. Zahtevi određenih sektora nekada se pojačaju, zatim smanje i tako u krug.
Mnogo više ima ljudi koji se bave odnosima sa klijentima, marketingom, prodajom, podrškom i slično, to je ono što u najvećem delu čini FishingBooker. Sa druge strane, product i engineering timovi imaju ukupno 16 članova i njih namerno održavamo malim. Postoji hiljadu i jedna stvar stvar koju bismo mogli da uradimo, ali baš iz razloga što želimo da budemo agilni mi sami ograničavamo veličinu određenih timova kako bi oni bili brzi i efikasni.
photo: fishingbooker.com
Dakle jedna mala ideja koje ja započeta tiho, uz veliku hrabrost, znanje i u pornost postala je ozbiljna platforma na svetskom nivou. Tako danas Fisihng Booker zapošljava preko 80 radnika a nekada ih je bilo samo par. Osim toga i dalje osvaja nova tržišta i uvećava ponudu svojih usluga.
Tako danas sa Fishing booker ima kao što smo pomenuli preko 80 zaposlenih, a svoje usluge pruža u čak 110 država i 1957 gradova sa oko 35631 ponudom usluga.
Izvori: Startit/Netokracija
Allnut.rs Kozmetika bez trunke hemije - Blog
Kamendizajn.rs : Odušak od užurbane svakodnevice - Blog
Da li je malim preduzećima potreban Digitalni marketing? - Blog
Šta je Konzistentnost web sajta i zašto je važna za vaš biznis - Blog
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.