Startit: Kako do Uspešne Internet marketing kampanje za mala preduzeća
Zamislite da otputujete u državu u kojoj nikada do sada niste bili. Neka ta država bude dovoljno udaljena od Srbije, da je i tržište potpuno odvojeno od našeg. U jednom trenutku biste sigurno ožedneli. Neka bude da ovu državu niste unapred dovoljno istražili i ne znate da li je bezbedno piti vodu sa česme. Prirodno, otišli biste do prodavnice.
U našim većim marketima uglavnom postoje rafovi ispunjeni providnim zidom flaša vode različitih oblika. Ovde ste izgradili neki ukus i ljubav prema određenom brendu, pa ćete verovatno uvek posegnuti za njim. Međutim, kako ćete napraviti izbor sa zida na kome ništa ne prepoznajete? Razlika u ceni voda je zanemarljiva i nezamislivo je da će vam par dinara uticati na odluku kada imate dovoljno para da putujete u ovako egzotične zemlje.
Većina modernog sveta teži slobodnom tržištu. Slobodno tržište stvara ovakve providne zidove vode, šarene zidove voćnih sokova, crne zidove kola… I stvara problem za proizvođače. Kako da se izdvoje? Kako da vas ubede da probate baš njihov brend?
U našem primeru nalazite se u stranoj državi, jer u Srbiji imate već izgrađen ukus. Koliko god to verbalnih ratova proizvelo, neki ljudi stvarno prave, ili misle da prave, razliku između različitih brendova voda. Ovo govori o bitnoj stvari. Za dugoročne ciljeve bitniji je kvalitet vašeg proizvoda. Međutim, da bi ti ciljevi uopšte počeli da se ostvaruju, da bi ljudi uopšte probali proizvod vaše firme – neophodan je marketing.
Više para više muzike
Ovaj međunaslov je bio u velikoj meri tačan kroz dosadašnju istoriju marketinga. Kao što danas jedan računar može da zameni simfonijski orkestar, tako se smanjuju i troškovi za uspešno oglašavanje. Naravno, i dalje je potrebno kupiti pomenuti računar i neophodan softver.
Ukoliko kupite više medijskog prostora i vremena, ukoliko pokrijete veći broj kanala komunikacije, ukoliko reklama vaše firme deluje skuplje i bolje – doprećete do većeg broja vaše ciljne grupe. Ovo se, naravno, direktno prevodi u profit. Do nedavno su se ta ulaganja odnosila na TV reklame, bilborde, radio spotove, zakupljivanja stranica u novinama i zahtevala su da budu ogromna.
Velika preduzeća mogu da daju te ogromne pare na oglašavanje i zato zanemarljivo mali broj ljudi na planeti pije druge kole osim Coca– i Pepsi. Mala preduzeća imaju mala sredstva, samim tim i malu mogućnost promocije, mali doseg do ciljnih grupa, a na kraju i manji profit.
Ovde u priču ulazi internet. Svima je već poznato, ili bar slute, koliko je isplativije oglašavanje preko njega u odnosu na tradicionalne kanale. Ovo potvrđuje i Istok Pavlović, internet preduzetnik, stručnjak za digitalni marketing i bloger.
"Probajte da se raspitate koliko košta emitovanje pet minuta videa na nekoj televiziji i uporedite to sa nekim contentom koji stoji na YouTube-u i gledaju ga samo relevantni ljudi, vaši potencijani kupci. Razlika je puta milion".
FOTO: Starit/ Istok Pavlovic
Ono što je bitno za mala preduzeća je da internet marketing težište prebacuje sa finansija na kreativnost i znanje. Kako Ivan Bildi, iz agencije likes&cookies i, uz Istoka Pavlovića, predavač na kursu digitalnog marketinga, objašnjava.
Kada nedostaje budžet, na scenu stupa kreativnost i istrajnost. Internet pruža mogućnost da imate besplatnu distribuciju sadržaja, a on će, ako je dobar, pronaći put do publike.
Savetujem da se pronađu kanali na kojoj se publika nalazi, nekome je publika na Linkedinu, nekome je na YT–u, nekome je na Instagramu ili FBu, a nekome je na svim ovim kanalima. Trenutno, kanali na kojima se može ostvariti besplatan reach (distribucija sadržaja) su Linkedin i YouTube.
Na kraju, sajt kao osnova prisustva na internetu i optimizacija za pretraživače je nešto što dugoročno daje dobre rezultate i "besplatnu" vidljivost.
FOTO: Startit/Ivan Bildi
Postavlja se pitanje zašto preduzeća nisu već u potpunosti prešla na oglašavanje preko interneta? I kada će se to desiti? Istok Pavlović daje dva razloga koji nagoveštavaju i zašto taj prelazak možda nikada neće biti potpun.
"Prvi razlog je to što i dalje neki ljudi nisu online, pa se do njih može dobaciti samo tradicionalnim medijima, ali se taj broj smanjuje iz godine u godinu.
Drugi razlog, i to će zauvek biti jedina prednost nedigitalnog oglašavanja, je što stvari koje su "opipljive" ljudima deluju realnije. Prosto, kada dobijete u ruku bilo koje parče papira na kojem je neka poruka, to će uvek imati neki drugačiji emocionalni efekat, i ovo je dokazano eksperimentima.
Tako da, iako će digitalni marketing u jednom trenutku imati apsolutni primat, uvek će biti korisno da se digitalna kampanja dopuni nekim "opipljivim" stvarima jer to deluje realnije" naglašva Istok Pavlović .
Veća vidljivost i preciznost
Kada postavite bilbord na glavni trg, on veoma mnogo košta, ali ga i svi vide. Međutim, to nije dobra stvar sama po sebi. Najava prenosa Lige šampiona ili nova maskara koja zasebno češlja svaku trepavicu zanimaće samo deo prolaznika koji je vide.
Dakle, u tradicionalnim kanalima oglašavanja postoji niz problema. Jedan od njih je bacanje kofe mamaca kako biste upecali jednu ribu. Drugi je nemogućnost da saznate koji je od tih mamaca riba zagrizla i zašto baš njega? Treći je, ukoliko ne želite da se celi zaronite, ne možete da poboljšate mamce kako bi postali primamljiviji za druge ribe. Rečima Ivana Bildija.
"Dve su glavne prednosti digitalnog oglašavanja, a to su veća merljivost i fleksibilnost. Postoji jedna zabluda da je na internetu sve merljivo, ali je svakako merljivije nego u tradicionalnim medijima. Digitalni alati za oglašavanje pružaju mogućnost malim biznisima da relativno precizno izmere isplativost svojih kampanja tako što će moći da utvrde koje kampanje im daju rezultate, a koje ne.
Druga velika prednost je fleksibilnost. Fleksibilnost u smislu da lako možete da menjate svoje kampanje ako utvrdite da ne daju željene rezultate. Da, može se promeniti i vizual na bilbordu, TV spot ili radio džingl, ali to sve iziskuje velike troškove i dosta vremena. Na internetu kampanje možete da promenite u nekoliko klikova i da ih kontinuirano prilagođavate" ističe Ivan Bildi.
Tradicionalni kanali svakako povećavaju celokupnu vidljivost vašeg proizvoda ili firme. S druge strane, digital vašu vidljivost povećava samo među ljudima koji su vama relevantni. Jedan način da to postignete je SEO – optimizacija za pretraživače. Ideja je da "naterate" neki pretraživač, pre svega Google da vas stavi na vrh liste rezultata kada neko pretražuje termine vezane za vaš biznis. Radomir Basta, izvršni direktor kompanije Four Dots, objašnjava ovaj princip.
Sve SEO kampanje, bilo da se rade za mala i srednja preduzeća ili korporacije, kreću od analize konkurencije iz SEO perspektive, pa potom istraživanja ključnih reči i na konto tih podataka optimizovanju samog sajta i sadržaja na njemu. Ukoliko rezultati i dalje nisu očekivani pristupa se takozvanoj off-site optimizaciji (link building) i proizvodnji i promociji sadržaja.
Ako zamislimo da imate neki mali biznis, npr. fast food meksičke hrane u Nišu, verovatno želite da naterate Google da vaš restoran prvi iskoči kada neko ukuca "najbolja meksička hrana Niš". Međutim, ponekad želite da uhvatite ljude koji vise na Facebooku, Twitteru ili Instagramu i naterate ih da pomisle: "Baš mi se jede ova meksička hrana što mi je iskočila ovde". Radomir Basta zato skreće pažnju na bitnost poznavanja različitih platformi.
FOTO: Startit/Radomir Basta
Dakle, internet ili tradicionalni marketing?
Pitali smo naše sagovornike za procenu, da li je internet marketing postao isplativiji i efektivniji način za oglašavanje malih biznisa u Srbiji. Ivan Bildi daje prednost internetu, ali je zagovornik prilagođavanja.
"Još uvek je internet daleko najisplativiji kanal komunikacije, što ne znači da ne treba da eksperimentišu i sa drugim kanalima, pogotovo ako se ne nalaze u velikim gradovima. Lokalne zajednice imaju lokalne medije čije su cene razumljive i isplative.
Svakako savetujem da što više mere učinak svih svojih kampanja i da se fokusiraju na ono što donosi rezultate. I sam internet je širok pojam, da li je to nastup na društvenim mrežama, Google kampanje, mailing liste, zakup oglasnog prostora u online medijima, PR tekstovi itd" istiće Ivan Bildi.
Radomir Basta, u slučajevima kada je internet realna mogućnost za vašu ciljnu grupu, njemu daje apsolutnu prednost."Ukoliko ga vaša ciljna grupa koristi, svakako internet. Ne samo zbog fleksibilnosti i merljivosti uspeha samih kampanja – i po pitanju budžeta i konkretnih taktika koje ćete koristiti, nego i zato što vam omogućava precizno targetiranje pubilike, što dodatno umanjuje troškove. Takođe, iako u nekim nišama SEO odavno nije novost ili retkost, u drugim preduzeća nisu nimalo ulagala u ovu aktivnost, što znači da bi oni koji prvi krenu izuzetno lako i jeftino mogli da se probiju na prvu poziciju",
A na pitanje da li internet marketing konačno daje preduzetnicima šansu da u potpunosti preuzmu sopstveno oglašavanje, Istok Pavlović daje svoje mišljenje. "Zavisi za šta. Za produkciju contenta je bolje da učestvuju neki ljudi koji su inhouse, jer oni imaju bolji uvid u dešavanja u firmi. Dobra varijanta je da rade ljudi iz firme zajedno sa ljudima iz agencije. Za menadžment Facebook i Google reklama – to može da radi i samo agencija".
Kompletan tekst pročitajte: Startit
Iskoristite marketinšku moć Landing Strane - Blog
Značaj Google My business servisa za lokalne biznise - Blog
Studija slučaja: Povećanje Prometa frizerskog salona uz povećanje prisutnosti na Web-u - Blog
Uspešni primeri poslovanja malih preduzeća na Internetu - Blog
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.