Šta je domen i kako odabrati odgovarajući
Izbor imena domena od vitalnog je značaja za svakoga ko gradi novi veb sajt. Naziv vašeg domena će biti zaštitno lice vašeg brenda, a ako želite da povećate šanse da vaša veb lokacija uspe, onda ćete odvojiti vreme da pronađete brendirano i nezaboravno ime domena. Ali, postoji mnogo više toga što ulazi u naziv domena nego što mislite. U stvari, postoje različitih grupe sa više naziva domena između kojih ćete morati da birate. Sada neće svaki stil imena domena biti odgovarajući za vaš web sajt, što zapravo olakšava stvari. Da biste mogli da registrujete domen, morate imati makar neko osnovno znanje o domenima.
Šta je domen?
Ime domena je adresa vaše veb lokcije koju ljudi ukucaju u URL traku pregledača da bi posetili vašu veb adresu. Jednostavno rečeno, ako je vaša veb lokacija kuća, onda će naziv vašeg domena biti njena adresa. Svaka kuća ima adresu. Naziv vašeg domena je ekvivalent nazivu fizičke adrese na kojoj živite, ali za veb. Adresa vaše kuće omogućava ljudima ili vašem GPS -u da pronađu vaš dom i navigiraju do njega, dok vaš domen govori veb pregledačima gde da idu da prikažu vaš web sajt. Nazivi domena često su sinonim za naziv vaše veb stranice i biće lice vaše veb lokacije. Zamislite domene poput Amazon.com, Google.com, Facebook.com. Na raspolaganju je mnogo različitih vrsta domena koje ćete pronaći kada odete da registrujete domen, izvan standardnog „.com".
Dostupno je više različitih grupa domena
Sada kada bolje razumete koja su imena domena i kako funkcionišu, zaronimo u vrste naziva domena koji su vam dostupni za registraciju.Kada većina ljudi pomisli na veb lokaciju, obično pomisli na standardni „.com." Iako je ovo najčešće proširenje, na raspolaganju je više različitih vrsta proširenja.
U stvari, na raspolaganju vam je pet različitih vrsta domena. Neki vam neće biti dostupni ako ne koristite određenu vrstu veb lokacije, ali o tome detaljno govorimo u nastavku.
Top Level Domain – TLD
Domeni najvišeg nivoa nalaze se na vrhu internet hijerarhije naziva domena. Videćete da se oni obično nazivaju TLD. Dostupno je više hiljada različitih TLD -ova. Poslednjih godina ICANN je otvorio novu registraciju i odobrenje TLD -a, tako da su kompanije i pojedinci mogli da postavljaju i registruju jedinstvene TLD -ove. Ovo je povećalo broj dostupnih TLD -ova. U ovu grupu postoji preko 1000 domena ali oni koji se najčešće svuda koriste su domeni : com, net, me, org, info kao između ostalih I domeni pikazani na fotografiji. Ovo je samo jedan mali broj domena iz ove grupe, ali svakako najzastupljeniji.
Country Code Top Level Domain – ccTLD
Zatim, na listi imamo domene najvišeg koda zemlje (ccTLD). Kao što ime govori, oni su tehnički vezani za različite zemlje. Svaka zemlja ima svoj ccTLD, ali ga ne morate koristiti samo zato što živite u određenoj zemlji.Ova proširenja domena mogu biti korisna ako pravite sajtove u određenoj zemlji i želite da obavestite svoje posetioce da su došli na pravo mesto. Na primer, web sajt sa sedištem u SAD -u mogu da koriste ekstenziju „.us", dok kompanije iz Japana mogu da koriste ekstenziju „.jp". U Srbiji de najcešće koristi ekstenzija rs mada ih ima jos , dok Hrvatskoj hr , Crnoj Gori me….
Što se tiče nacionalnih domena u Srbiji glavnu ulogu ima RNIDS registar nacionalnih domena.
Nacionalni internet domen najvišeg nivoa - ccTLD (country code Top-Level Domain) vezan je za međunarodnu dvoslovnu oznaku države i to je .RS domen, koji je nasledio nekadašnji .YU domen. Osim ovog postoji jos nekoliko vrsta domena, Detaljnije informacije moguće je pronaći na stranici RNIDS'a…
U drugom slucaju mojuce je koristiti domen druge zemlje u sklopu sklapanja zanimljivivog domena sa markting stanovišta. Na primeru kompanije Frame koja poslije u Americi a koristi domen www.fra.me kako bi napravila igru da kompletan domen ima naziv firme. Dakle iako je u Americi koristi domen me koji važi za domen povezan sa Crnom Gorom, što ne mora biti nužno I tako kao I u datom primeru.
Sponsored Top Level Domain – sTLD
Zatim imamo generičke domene najvišeg nivoa (gTLD). Ovo je više definicija nego stvarna vrsta domena. Kao što opis sugeriše, to je samo drugačija varijacija TLD -a. Dakle, i ovu vrstu domena možete tehnički klasifikovati kao TLD. Generički aspekt ovog proširenja domena odnosi se na vrste slučajeva korišćenja kojima su ti domeni namenjeni. Pogledajmo primer. Vojne organizacije mogu da koriste proširenje „.mil", dok obrazovne institucije mogu da koriste „.edu" i „.org" namenjene su neprofitnim organizacijama. Mnogo gTLD -ova se može registrovati čak i ako ne ispunjavate uslove, ali za neke poput „.mil" i „.edu" morate da odgovarate zahtevima.
Ostale vrste domena nisu toliko popularne pa se necemo se baviti njima vec, važnim kriteriumima kojima se treba voditi pri odabiru domena. Neke od ključnih stavki na koje treba posebno obratiti pažnju pri izboru domena su
- da bude lak za pamćenje. Kratko ime koje se lako pamti, pomoći će da ljudi lakše zapamte, prenesu i kažu drugima za postojanje sajta. U mnogim istraživanjima ovo se navodi kao važan deo direktnog saobraćaja na sajtu
- lak za pisanje. Primer Vlasnicima Fiverra sadilo je više što ljudi pogrešno kucaju ime sajta, pa su kupili i Fiver domen koji se po njihovim statističkim podacima najviše kuce poslije stvarnog naziva
- ime domena da bude što kraće. upućeni kažu da je najboje da domen bude dug između pet i 15 slova. Ako se ono što ste odabrali ne uklapa u te okvire ili domen nije slobodan, onda posložite onako kako može, trudeći se da „potrošite" što manje slova. Ali imajte na umu da je dovoljno kratak naziv nekada „jači" argument od brenda ili dobre ključne reči.
- izbegavati sličnosti sa konkurencijom. Bez obzira da li je konkurencija jača od vas ili ne, ni vama ni njima ne odgovara da vas pomešaju. S druge strane, ljudi nekada „maznu" sjajne domene pre drugih, stavljajući „šapu" na čitavu jednu nišu – na primer pekar.rs, zdravlje.rs i slično.
- posebno izbegavati brendirana imena. To je kao da zavlačite ruku u tuđu teglu sa medom. Na primer, bloger Miloš Petrović je imao problem zbog domena FacebookSrbija.rs i na kraju ga je morao preimenovati da ne bi narušio brendname kompanije Facebook.
- ključne reči su važne, ali ne i presudne. Dobro je da domen sadrži ključnu reč, ali to nije uvek izvodljivo. Mnogi kao sasvim dobru alternativu SEO (search engine optimization) predlažu HEO (human eye optimization). Domeni su za ljude, ne za mašine, gledajte da domen bude lak, lako pamtljiv, što kraći, lak za kucanje, bez „teških" znakova. Ako tu možete da ugurate ključnu reč, odlično, ako ne, nikom ništa.
Ukoliko imate bilo kakvih pitanja ili nedoumica vezanih za domene slobodno pisite na našu mail adresu biće nam drago da vam odgovorimo na svako pitanje.
When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.