Ukoliko ste mislili da zanaski proizvodi, Internet i online prodaja ne idu zajedno, onda pogledajte ideju o online robnoj kući Zanaterija. Ideja je nastala prije dve godine a danas je to već stabilan projekat koji je za dve godine postojaja i okupio zaista respektabilan broj zanatlija koji su dobili priliku da ponude svoje proiyvode i putem Interneta.
Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria
Ideja iza ovog projekta jeste da se okupe mali proizvođači (tačnije proizvođači hrane i pića, odeće, obuće i pokućstva, majstori starih zanata, umetnici, dizajneri, kao i mali izdavači knjiga, stripova i muzičkih izdanja), koji ne mogu ili ne žele da uđu u velike distributivne lance i hipermarkete, što bi svakako uticalo na njihovu vidljivost. Zanateria je zapravo zamišljena kao online robna kuća, koja nema svoja skladišta i magacine, a primarna ideja jeste da se kupci direktno i jednostavno povežu sa proizvođačima.
Sama trgovina odvija se kao na handmade bazarima, ali bez ograničenog radnog vremena i prostornih barijera. Na ovaj način se, zahvaljujući sve više rastućoj online kupovini u zemlji, gradi platforma koja proizvođačima pruža mogućnost da razvijaju svoje brendove i ostvaruju direktnu komunikaciju sa svojim kupcima.
„Želimo da Zanaterija bude mesto gde će svi mali proizvođači iz Srbije, koji ne mogu ili ne žele da uđu u velike distributivne lance, moći da razvijaju svoje brendove. Pošto će to biti virtuelna robna kuća, odnosno prodaja preko interneta, u obzir dolaze svi proizvodi koji mogu da se spakuju i pošalju brzom poštom. To znači da želimo da okupimo sve proizvođače odeće, obuće, hrane, pića, kozmetike, nakita, nameštaja, suvenira, posuđa, tekstila, dečjih igračaka…", kažu Milica Stanković Šćepanović i Aleksandar Šćepanović, tvorci Zanaterija ideje.
Ljubav prema zanatskim proizvodima
Za ideju o pokretanju Zanaterije, objašnjava Milica, zaslužna je njihova ljubav prema zanatskim proizvodima.
„Svi mi smo prvenstveno veliki fanovi kraft proizvoda. Nosimo garderobu domaćih dizajnera, kupujemo domaću kozmetiku, pijemo kraft piva, i na slave uvek kao poklon nosimo vina iz malih vinarija i ručno pravljene čokolade. Ipak, to nas nikada nije navelo na razmišljanje da postanemo nešto više od kupaca. Onda smo pre dve godine Aleksandar i ja posetili američku državu Vermont. Tamo je ideja o Zanateriji bljesnula, i od tada nas ne pušta, i svakim danom nam je sve uzbudljivija."
Aleksandar kaže da su u Vermontu videli koliko može da bude lepo i podsticajno kada celokupno stanovništvo podržava lokalni mali biznis.
„U gradu Burlingtonu gotovo da nije bilo restorana iz velikih franšiznih lanaca niti generičkih tržnih centara. Tamo se jede, pije i kupuje lokalno. Onda smo posetili i veliku pravu „kraft robnu kuću‟ u kojoj su apsolutno svi proizvodi u svakom departmanu bili proizvodi malih lokalnih proizvođača. Gajbice sa voćem i povrćem na kojima pišu imena uzgajivača, kafa iz lokalnih pržionica, najraznovrsniji izbor hrane, kozmetike, sredstava za higijenu, garderobe… Sve je jako lepo dizajnirano i pažljivo upakovano. Pored svake istaknute cene stajalo je po nekoliko rečenica o proizvođaču. Bilo je potrebno nekoliko dana da naše oduševljenje splasne, i da hladne glave zaključimo da želimo da pokrenemo nešto slično u Srbiji. Čim smo sleteli u Beograd pozvali smo našeg druga Ivana Gaćešu, i on je pristao da zajedno sa nama radi na razvoju virtuelne kraft robne kuće."
Zanaterija postala platforma na kojoj se kupoprodaje odvijaju bez većih problema i većina procesa je u potpunosti automatizovana. Dokaz stabilnog poslovanja koje ima potencijala jeste i 500 aktivnih malih proizvođača koji nude preko 5.000 proizvoda na ovoj online prodavnici.
Sa druge strane, novost jeste da je pristup Zanateriji otvoren i uvoznicima specifičnih proizvoda koji imaju slične izazove za plasman proizvoda kao i mali domaći proizvođači i definitivno predstavljaju alternativu masovnom tržištu, tako da sada na Zanateriji možete kupiti na primer skejt ili ploču nekog svetskog pank benda. Što se popularnosti proizvoda tiče, Aleksandar dodaje da se tradicionalno dobro prodaju dizajnirana garderoba, umetnički printovi, prirodna kozmetika, hrana iz malih radionica, sitni komadi nameštaja i gramofonske ploče.
Kada već govorimo o pojedinim statistikama, Šćepanović nam je između ostalog otkrio da je Zanaterija ušla u fazu stabilne organske posete i prodaje. Samim tim, baza kupaca raste, a preko 60% dosadašnjih kupaca se vraća na sajt i nastavlja da kupuje
Izvori: Netoktracija, City Magazine