Najčešći tipovi web sajtova

11


Brojne su podele u kojima se mogu opisati različiti tipovi sajtova. Neke od prvih podela bile su vezane samo na statitičke I dinamičke sajtove. Nešto kasnije su statički I dinamički dobili svoje podkategorije razvojem novih tehnologija I CMS sistema. Tako da je trenutno moguće izvesti zaista široku i raznovrsnu podelu, ali mi smo se odlučili da to ipak bude podela na tenutno par njapopularnijih tipova sajtova.


Prezentacioni sajt

Prezentacioni sajt je jedan od najmanje složenih tipova sajatova. Može biti statički I dinamićki. Statički znači da sadržaj. koji se nalazi na izrađenom sajtu neće biti neki duži određeni period menjan, dok dinamički tip obuhvata sajt gde će neki dio sadržaja biti često menjan. Njačešće to se dešava ako se na sajtu ubacuju neke novosti, dodaju često nove informaciji ili vodi blog u okviru dinamičkog sajta.

Prezentacioni sajt najčešće se sastoji između 3 I 6 stranica koji je na urađen na jednom ili više jezika. Najčešći sadžaj predstavljaju tekstualno slikovni sadržaji, uz opšti informacioni karaktar upoznavanjem sa sadržajem, kontak informacijama i novostima vezanim za temu sajta. Uglavnom se prezentacioni sajt koristi za prezentovanje manjih firmi, organizacija, pravljenje ličnog sajta ili portfolio sajta, prezentaciju u CV obliku , promociju određene usluge ili servisa u jednostavnom obliku.Mogu se primeniti i  za neprofitne organizacije, sportske selekcije i klubove, I sajtove koji predstavljaju brošuru ponude proizvoda nekog preduzeća. Usuštini prezentacioni sajt predstavlja vašu digitalnu vizitkartu.


Landing strana

Ovo je web stranica koja se pravi sa ciljem da se ljudi temeljno informišu o proizvodu ili servisu i da na kraju donesu dve moguće odluke: 1) da kupe i 2) da ostave nekakve podatke jer su zainteresovani (prikupljanje leadova). Ako je cilj da odmah kupe to zovemo i sales page.

Landing stranice su najčešće stranice koje se dugo skroluju, i gde se priča nekakva priča. Dok se kroz priču I informisanje približava posetiocima servis, usluga ili proizvod na dnu stranice uvek treba da postoji poziv na akciju takozvani model call to action

Poziv na akciju je momenat kada od ljudi tražimo da nešto urade – ostave nam email adresu, pozovu neki telefon, kupe neki proizvod. Svaka direktna marketing kampanja mora imati neki tip call to action, obično na kraju landing stranice, ali može da se ponvi i nekoliko puta tokomlistanja stranice. Dobar copywriter zna u kom trenutku da stavi call to action – obično u momentu kada posetilac doživljava kulminaciju emocija koje su se polako nagomilavale dok je čitao.

Tako akcije na strani kao što su preuzimanje elektronske knjige,kataloga, ostavljanje email adrese, rezervisenje usluge, plaćanje karte za dogadjaje, skidanje aplikacije, preuzimanje dokumenta, naručivanje proizvoda I usluge, prijava na informisanje o određenom proizvodu I usluzi, dugme za bilo koji način kontakta (mail. Telefon. chat)…. predstavljaju vid poziva na akciju koji je u suštini najbitniji element landing stranice..



Web Portal

Najčešće predstavlja stranicu informativnog karaktera vezanu za određenu oblasti ili više njih

Web portal se izrađuje u vizualno da ima izgled kao Magazin, Novine, Turistički informator, lista informacija edukativnih ustanova. Koriste se i za prikaz dešavanja Politicke I nevladinim organizacijama, koji imaju raznovrsan program I sadržaj, koji se često menja. Takođe portali mogu imati I sekciju za registraciju članova gde je određenim stapenom pristupa sajtu moguće doći I do sadržaja koji nije javno dostupan bez registracije. Tako je moguće imati besplatne članke i one za koje je potrebn platiti . U svakom slučaju brojne su mogućnosti koje se mogu upotrebiti za ovaj tip sajtova, u zavisnosti od potreba.



Sajtovi za zakazivanje i rezervacije

Sajtoviza zakazivanje i rezervacije su neophodni za mnoga mala preduzeća koja zahtevaju zakazivanje, kao što su saloni, klinike, konsultanti i treneri. Prilikom odabira termina ili rešenja za rezervaciju, neophodno je uzeti u obzir specifične potrebe vašeg poslovanja, kao što su obim rezervacija, potrebne integracije sa drugim alatima, potrebe obrade plaćanja i vaš budžet. Svaka od gore navedenih platformi ima svoje jedinstvene prednosti, tako da bi moglo biti korisno testirati nekoliko pre nego što se dugoročno posvetite.

Neki od veb-sajtova za rezervisanje termina su: Lepota i lična nega, zdravstveni i velnes medicinski stručnjaci, konsultanti i treneri, veb-sajtovi za rezervaciju termina i auto servisi, ugostiteljstvo i putovanja, nekretnine i objekti...



Listing sajt

Listing sajtovi najčeće obuhvataju sajtove sa velikom bazom sadržaja vezanim za odrđene oblasti kao što su ponuda nekretnina za kupovinu, ponuda oglasa različitih tipova ili  određene oblasti, adresar firmi za određenu geografsku teritoriju, Oglasi za ponudu I tražnju poslova I mnogi drugi. U listing grupu sajtova spadaju I takozvani booking sajtovi kao što su rezervacija smeštaja, iznajmljivanje rent a car vozila, ponuda restorana sa online rezervacijama, sajtovi za online rezervaciju karata za razne događaje I slično.

Ova vrsta sajtova predstavlja malo složeniji vid sajta zahtijeva znatno veći vremenski period izrade u zavisnosti od toga koliki je obim I raznovrsnost lista koje se ubacuju. Takođe su postoje I značajnija ulaganja u kupovinu dodataka rezervacionih sistema, kupovinu tema sajta prilagodjenih ovim topovima sajtova, pa ukoliko je potrebno u nekim slučajevima integracija platnih sistema, automatizacija mail marketing dodataka I slično. Iz tog razloga ovi tipovi sjtova su složeniji za izradu zahtevaju više vremena izrade kao I dodatne troškove oko kupovine dodataka. Ukoliko postoji i potreba za podrškom višeječnosti na sajto, to znatno uvećava troškove i vreme izrade.



E-learning

Predstavljaju sajtove namenjene elektronskom učenju koje koriste neki od CMS learning sitema. Koriste se za online edukaciju, I poseduju opcije koje obezbedjuju online predavanja uzivo ili snimana po lekcijama, pisane materijala lekcije, chat komunikaciju , sistem za slanje poruka I komentara . Takođe imaju I mogućnost postavljanja kvizova I testova. Uglavnom su zatvorenog tipa I pristupa im se putem dobijene šifre čime svako poseduje svoj nalog za učenje.


E-commerce

Sajt za e -trgovinu, poznat i kao online prodavnica ili web shop, omogućava vam da na mreži plaćate proizvode ili usluge. Prodavnice mogu da funkcionišu kao samostalne veb stranice ili da se kombinuju sa blogom ili korporativnim veb sajtom u zavisnisto koliko proizvoda usluga se prodaje I koji je način za naplatu proizvoda I usluga planiran.

Na primer, čista korporativna web lokacija bez funkcionalnosti e -trgovine i dalje može indirektno podstaći korisnike da kupe nešto, ali ne može prihvatiti bilo kakva plaćanja. Izrada prodavice je kompleksniji vid web platforme I u zavisnosti od veličine prodavnice, broja proizvoda, prilagođavaju se ostali elementi poput izbora hostinga, zaštite sajta, kupovine potrebnih dodataka, integracija platnih sistema I mngih drugih detalja koji se moraju definisati već prije početka izrade prodavnice, da kasnije nebi došlo do neplaniranih problema, koji se ogledau u zastoju poslovanja, i dodatnom vremenu i troškovima.




Hubspot - Primeri različitith tipova sajtova u praksi


Poslovni veb-sajt (tip veb portal)

Poslovni veb-sajt je digitalno prisustvo kompanije — predstavlja posao za posetioce. Iako poslovni veb sajtovi dolaze u različitim veličinama i oblicima, svi oni imaju za cilj da predstave poslovne proizvode i usluge posetiocima na način koji stiče nove kupce, klijente i/ili partnere.

Poslovne veb stranice obično sadrže opise svojih ponuda i način kupovine putem veb-sajta ili kontaktiranja tima radi pokretanja prodaje ili partnerstva. Odatle, sve je na preduzeću da odluči šta će uključiti na svoj sajt — neki sajtovi su gusti, dok su drugi uklonjeni sa samo jednom ili nekoliko stranica. Sve je u tome šta je najbolje u skladu sa vašim brendom i šta vaše ciljno tržište želi da zna.

Hajde da pogledamo dva poslovna sajta koji pokazuju ovaj kontrast. Modern Health je personalizovana usluga za pružanje zdravstvene nege mentalnog zdravlja sa veb-sajtom koji poslodavcima objašnjava svrhu, vrednost, karakteristike i opcije plana aplikacije. To postiže kombinacijom kopija, video zapisa, izjava, infografika i postova na blogu.


Veb sajt Modern Healtha na prvi pogled otkriva sve što treba da znate. Skreće pažnju na izjavu o misiji, istovremeno pružajući društveni dokaz preko portparolke Naomi Osake.
Za razliku od sajta sa sadržajem bogatog sadržaja Modern Health,  Cleenland prodavnice niske količine otpada sa sedištem u Kembridžu nema ništa posebno. Izbor rasporeda i dizajna je jednostavan kako bi potencijalnim kupcima dali sve informacije koje su im potrebne prilikom planiranja posete.

Ovaj jednostavan dizajn veb stranice odražava izjavu o misiji kompanije o smanjenju otpada. Cleenland briljantno koristi beli prostor da skrene pažnju na sadržaj koji je važan.


Ecommerce sajt

Sajtza e-trgovinu prodaju proizvode, bilo da se radi o fizičkoj robi ili digitalnom sadržaju. Posetioci mogu da pregledaju liste na veb lokaciji, pročitaju detalje o proizvodu i kupuju direktno sa veb prodavnice. Prodavnice e-trgovinu su u potpunosti fokusirane na maloprodaju, ali poslovne veb stranice, blogovi i drugi tipovi veb lokacija takođe mogu da budu domaćini onlajn prodavnice za prodaju proizvoda ili robe.

Sajtovi za e-trgovinu prodaju sve vrste stvari, ali većina se drži poznatog modela — proizvodi su kategorisani i predstavljeni u formatu liste, a klik na stavku dovodi korisnike do namenske stranice proizvoda. Posetioci obično mogu da traže proizvode i preko trake za pretragu. Na svakoj stranici proizvoda posetioci mogu da dodaju artikal u virtuelnu „kolica za kupovinu" ili „torbu za kupovinu". U bilo kom trenutku korisnici mogu da uđu u proces naplate, u koji unose informacije o isporuci i plaćanju kako bi dovršili kupovinu.
Za primer vizuelno privlačnog, informativnog sajta za e-trgovinu, pogledajte Briogeo Hair Products. Njegove stranice privlače pažnju bogatom paletom pastelnih boja kako bi istakle različite proizvode. Navigacioni meniji uključuju sličice proizvoda za smanjenje čitanja, a prikazuje svoju misiju, rezultate i odeljke bloga na vidnom mestu pored svoje prodavnice.

Ovaj sajt ima izuzetan dizajn koji neprimetno kombinuje zadivljujuće vizuelne prikaze, intuitivnu navigaciju i ubedljivo pripovedanje kako bi stvorio iskustvo koje je impresivno i prilagođeno korisniku.



Blog sajt

Sajtove za blogovanje je teško definisati pošto je njihova upotreba tokom vremena toliko evoluirala. Format bloga (skraćenica od "veblog") je počeo kao način na koji svako može da objavljuje neobavezne, dugačke pisane sadržaje o svojim interesovanjima. Od tada su preduzetnici i preduzeća usvojili blogovanje kako bi obeležili svoje prisustvo na mreži. Danas možemo smatrati blogom bilo koju veb stranicu koja objavljuje pisani sadržaj u obliku članaka (ili „postova" na blogu) zasnovanih na nekoj temi.

Ako ste onlajn biznis, dobro napisan, informativan blog može biti glavna prednost vaše marketinške strategije. Donosi saobraćaj na vašu veb lokaciju, uspostavlja autoritet na pretraživačima, pretvara posetioce u potencijalne klijente i na kraju ubeđuje te potencijalne klijente da preduzmu sledeći korak kako bi postali kupci. Blog koji je relevantan za vašu poslovnu nišu dokazuje da ste obrazovani i posvećeni tome da budete najbolji u svojoj industriji.

Ako vam je potreban primer poslovnog blogovanja u akciji, tražite ga. HubSpot piše četiri popularna obrazovna bloga — Marketing, Prodaja, Servisi i Veb-sajtovi — svaki je ispunjen člancima koji pomažu u poboljšanju poslovanja.



Sajt zabavnog karaktera (sajt portal) 

Sajtovi za zabavu imaju za cilj, dobro, zabavu. Kao i blogovi, sadržaj na ovim sajtovima ima oblik  novinskih članaka. Međutim, obično iza ovakvih sajtova stoji veći tim za kreiranje sadržaja u većim količinama. Primer satiričnog Reductress, portala sa vestima koja se podsmeva časopisima i medijima usmerenim na žene.



Sam dizajn sajta je napravljen po uzoru na novinske kuće koje parodira, sve do kategorizacije postova po temi, i uparuje urnebesne naslove i titlove sa sličicama zaliha da bi podstakao klikove\Možda ste čuli i za Pitchfork, sajt za recenzije muzike koji postoji od 1995. godine.


Pitchfork ima kohezivan, elegantan dizajn frontenda, oštru šemu boja i jasnu navigaciju za sve što publikacija nudi, uključujući recenzije, vesti i muzički festival. 


Veb-sajt sa vestima (veb portal)

Veb-sajtovi sa vestima su poput sajtova za zabavu, ali uglavnom sadrže vesti. Kao takvi, ovi sajtovi imaju za cilj da više informišu nego da zabavljaju. Sajtovi za vesti takođe imaju znatno drugačiju estetiku od veb lokacija za zabavu, često sa čistijim izgledom i estetikom. Uzmite The New York Times — on u velikoj meri koristi raspored mreže da predstavi najnovije priče i tipografiju koja oponaša svoj štampani pandan.

Uprkos tome što je poznat po svom autoritativnom novinarstvu, New York Times vešto uključuje elemente elegantnog dizajna, privlačnih vizuelnih prikaza i korisničkog interfejsa kako bi pružio izvanredno iskustvo na veb lokaciji sa vestima.
Umesto oglašavanja na stranici, mnogi sajtovi sa vestima nude pretplatu za pristup njihovom sadržaju. New York Times ograničava broj besplatnih članaka koje korisnici mogu da pogledaju pre nego što moraju da kupe pretplatu. Druge onlajn novinske publikacije stavljaju deo svojih članaka iza placanja clanarine ili ograničavaju broj besplatnih dnevnih članaka.



Veb-sajt neprofitne/organizacije (veb portal)

Veb-sajtovi su jedan od najboljih načina za uspostavljanje legitimiteta za poslovanje, a isto se može reći i za neprofitne organizacije i ne-korporativne subjekte. Ove vrste veb stranica služe za promociju organizacije, saopštavanje svrhe organizacije i često traže donacije na terenu.

Samo zato što vaša veb lokacija ne prodaje uslugu proizvoda, to ne zaslužuje loš dizajn. Da bi bio efikasan, veb-sajt neprofitne organizacije mora jasno da prenese svoju misiju i ciljeve sa početne stranice sa emocionalnom težinom, sa dodatnim stranicama koje su detaljnije o pojedinačnim projektima i inicijativama. 

Vaš sajt takođe može da navede organizacije sa kojima ste sarađivali, svedočanstva onih kojima ste služili, kalendar budućih događaja i poziv na akciju donacije za privlačenje novih saradnika dok su angažovani.Neprofitne organizacije takođe mogu koristiti različite pristupe dizajnu.


Sajt  Color of change vas upoznaje sa slikom u pozadini preko celog ekrana i jasnim pozivima na akciju na prvoj stranici. Posetioci mogu da skroluju da bi saznali više, ali ovaj izbor dizajna ostavlja snažan prvi utisak na nove posetioce i potencijalne donatore.

Uzmimo za primer Southern Poverty Law Center, još jednu američku neprofitnu organizaciju.

Šta nam se sviđa: pristupa dizajnu svoje početne stranice kao što bi to mogla biti novinska publikacija, sa pločicama slika koje odgovaraju pričama i ažuriranjima. Takođe daje prioritet pozivu na akciju koji podstiče posetioce da se pretplate na njegov bilten. 



Portfolio (Prezentacioni tip)


Portfolio na mreži je odličan način za kreativne slobodnjake i agencije da predstave svoj rad. Bez obzira da li ste specijalizovani za slikarstvo, ilustraciju, film, fotografiju, grafički dizajn, skulpturu, prozu ili poeziju, možete da napravite veb lokaciju portfolija koja najbolje prikazuje vaše kreativne stvari. Portfoliji su takođe opcija za profesionalce van umetnosti — na primer, programeri mogu prave portfelje za svoje projekte kodiranja, a trgovci mogu koristiti portfelje da ispričaju svoje najefikasnije kampanje. Postoje hiljade portfolio sajt koje inspirišu vaš. Samostalni dizajner designer Julie Guzal's sa sedištem u Francuskoj je samo jedan primer.


Minimalistički, izlomljeni raspored mreže fokusira se na njen rad, sa nekoliko malih dizajnerskih karakteristika koje ga čine nezaboravnim. Tu je i istaknuto (ali ne ometajuće) dugme za kontakt pri dnu da biste stupili u kontakt. Veb lokacije muzičara su još jedna odlična referenca za inovativni dizajn. Bend Japanese Breakfast je ažurirao vizuelni prikaz svog sajta kako bi pratio predstojeće izdanje albuma.


 Opet, vidimo istaknuti poziv na akciju na početnoj stranici, sa suptilnim linkovima za pregled njihove muzike, datuma turneja i još mnogo toga. Pošto kreativni profesionalci i agencije koriste portfelje za rad sa klijentima, ovi sajtovi su više formalni u svojoj prezentaciji . Za ležerniji pristup, možete razmisliti o ličnom veb-sajtu, o čemu ćemo dalje govoriti.


Personalni sajt (prezentacioni tip)

Lična veb prezentacija je sve o vama. Koristite ga kao medij da izrazite sebe i svoje misli putem pisanja, projekata, vizuelnih prikaza ili medija, sve dok odražava vašu jedinstvenu perspektivu.

Cilj vašeg ličnog sajta takođe zavisi od vas — ako želite da koristite ličnu veb lokaciju da biste unapredili svoju karijeru, možete da objavite svoj životopis sa detaljima o svom radnom iskustvu i razmislite o dodavanju malo više vizuelnog stila od obične PDF datoteke. Ako ste preduzetnik, lična veb lokacija uspostavlja vaš lični brend. Ili će vam možda trebati samo onlajn prostor da date svoje ideje – to nikada nije bilo lakše.

Kao jedan primer, lični sajt front-end programera i designer Fatima Burke predstavlja primer profesionalnijeg pristupa ličnom sajtu, navodeći veštine, klijente, projekte i proizvode. 
Ovaj veb sajt je lični životopis, jer odmah prikazuje odeljak o informacijama i ključne veštine na jednostavan način. .

Izvor: Hubspot / 11 Types of Websites to Inspire Your Own [+ Examples]

...

16 razloga zašto vašem biznisu treba web sajt - Blog

Mnogi vlasnici preduzeća pitaju: „Pošto imam malo preduzeće sa malom radnom snagom i pošto ne prodajemo ništa na mreži, da li mi treba veb sajt?Odgovor je DA!Ako imatesvoj privatni posao, trebalo bi da imate veb lokaciju da ne biste gubili kl
...

Važni elementi svakog web-sajta na koje morate obratiti pažnju - Blog

Prilikom planiranja i izrade vaših Web-projekata potrebno je voditi računa da projekat poseduje određene elemente koji predstavljaju važne delove vašeg projekta. Neki od njih se tiču tehničkih pravila, a neki dizajnerskih elemnata. Uglavnom neki
...

Kamendizajn.rs: Odušak od užurbane svakodnevice - Blog

Još jedan u nizu veoma uspešnih malih biznisa je i Kamen dizajn. Ovaj brend je osmišljen veoma pažljivo, sa zanimljivim proizvodima, koje prati kompletna priča uz praktičnu primenu.  Naime Kamen dizajn se bavi prvenstveno izr
...

BusinessDIT: Statistika upotrebe veb sajtova i marketinga za Male Biznise u 2023 - Blog

Veb sajtovi za mala preduzeća su mnogo više od  digitalnih izloga. Oni su moćni alati koji mogu da podignu prisustvo brenda na mreži i podstaknu rast poslovanja.Na ovom digitalnom tržištu, malim preduzećima je potrebno snažno prisustvo na Int
...

Čemu služe dodaci za sajtove ili “Plugin-ovi” - Blog

Pluginovi ili dodaci su funkcionalnosti koje se dodaju na CMS platforme za izradu sajtova iz brojnih razloga. A samo neki od osnovnih razloga su da se poveća funkcionalnost vašeg sajta, da se obezbedi bolja optimizacija sajta sa za prtraživače. Pored
...

Šta je Konzistentnost web sajta i zašto je važna za vaš biznis - Blog

Konzistentnost predstavlja skladnost celine izgleda vašeg sajta. Ona podrazumeva da skup grafickih, vizualnih i tehničkih elemenata zajedno čine skladnu celinu. To podrazumeva  da neki od elemenata na sajtu ne odvlače pažnju Bodu
...

Kamendizajn.rs: Odušak od užurbane svakodnevice - Blog

Još jedan u nizu veoma uspešnih malih biznisa je i Kamen dizajn. Ovaj brend je osmišljen veoma pažljivo, sa zanimljivim proizvodima, koje prati kompletna priča uz praktičnu primenu.  Naime Kamen dizajn se bavi prvenstveno izr
...

Allnut.rs Kozmetika bez trunke hemije - Blog

Još jedan od brojnih primera uspešnih malih biznisa je Allnut kozmetika, koja je osvojila brojna tržišta zahvaljujući svojoj posebnosti i zdravom naćinu izrade kozmetičkih priizvoda, nastalih od isključivo prirodnih sastojaka. Osim jedinstvenih
×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Značaj Google My business servisa za lokalne bizni...
16 razloga zašto vašem biznisu treba web sajt